How to overcome jealousy ?

Assalamualaikum ! ^_^
Hye , there !


Keadaan Satu
: Kakak jealous dengan adik
:Abang dengki dengan adik
:Adik cemburu dengan abang kakak ? Ada jugak ? Ouhh , adaa , semestinya adalahkan … Contohnya macamnii ,
“Alaa , along boleh buat , kenapa adik tak boleh pulaak ?”(muka masam)
See … Budak2 zaman sekarang ..
Keadaan Dua
:Jiran dgn jiran pun boleh jadi kes
:Sibuk dok jaga tepi kain orang . Padahal tepi kain sendiri pun tak betul .
:Jiran tukar kereta baru , jeless . Jiran tukar almari baru , jeless . Jiran buar renowate itu ini , jeless . Jiran tuka seluar dalam polka dot blink blink pun , JELESS !? PARAHLAHKAN …
Keadaan Tiga
:Jeless dengan kawan . Okay , perkara biasa ?
:Dia je yang selalu dapat perhatian .
:Nama dia je yang selalu cikgu panggil dalam kelas .
:Dari guru besar , guru kecik , semua sayang dia .
:Apa-apa jawatan SEMUA dia .
:Tapi AKUUU ?!
Keadaan Empat
:Jeless dengan pakwemakwe suamiisteri sekalian ..
:Haaa ! Ini tak dinafikan …
:Semestinya bagi mereka yang sedang IN RELATIONSHIP , lah kan ? ;)
:Cemburu + Dengki + Jeless = Tanda SAYANG . Tak akan tak faham lagi kodd ?
“Aku cemburu aku sayang laah tuuh” >__<
:Betol nii tanda sayang ? Macam mana pulak kalau terlebih-lebih jelessnya , TANDA SAYANG jugaak ? Ke SUSAH NAK PERCAYA pasangan sendiri ?!!?
:Lu pk lah sendiri (Trademark Nabil Maharaja Lawak)

Actually , jeless ini perkara biasa …
“BIASA KAU CAKAP ? Sampai aku kena baling pinggan mangkuk senduk KUALI sekali dengan bini aku ? Kau boleh cakap biasa …”

“Aku jeless tengok mak aku selalu sangat menangkan adik aku .. apa-apa semua adik aku yang betul .. “
Alaa .. Standard laah tuuh …
“STANDARAD APEKEBENDANYA … ?! Aku naik geram jugaak kadang2 tuuh .. Setiap kali mak aku bising dekat aku , mula lah adik aku tuuh … keluar lah lidah dia tuuh … terjelir-jelir , haa .. Mula laah naik bendera Negaraku dia tuuh …”

“Bang … Ling nak peti sejuk baru , iye … Nak yang besar … yang lagi canggih dari jiran sebelah , iye , bang … Ling jeless laah , bang .. Laki dia bagi je apa yang dia nak … “
Jawablah pula si suami yang merasa terganggu dengan kata-kata isterinya tadi ,
“Awak nak buat apa degan peti sejuk besar2 … Apa lah sangat yang ada dalam peti tuuh kalau besar gajah sekalipun saya beli … Lagipun .. awak nii .. bukan nya selalu masak … Bazir duit saya je beli peti besar2 .. “
Haaa , amek ! TERKENA !

Jeless ini seriously memang perkara biasa Cuma tidak seharusnya OVEROVER , iye J tak salah pun kalua anda nak jeless . Jeless ini ada baik buruk nya . Contoh , jeless yang baik , jeless dengan kawan-kawan yang pandai . Jadi kita take it as positive , bersaing secara sihat . Kan elok tuuh ?

So , how to overcome it ?

By the way , kita KENALPASTI dulu sebelum kita buat apa-apa assumption . Tanya diri kita , mana yang salah mana yang benar . Tak ada lah kita nii membuta je cemburu .

And then …
Cuba faham situasiUNDERSTAND , bebehh ! Maksud di sini .. cuba faham keadaan …
Contohnya … cuba faham keadaan mak kita … Mungkin ada sebab dia macamtuu , chill laah tak akan dengan budak kecil pun kita nak jeless … Pandai2 lah ambil hati mak kita … Hati seorang ibu , siapa tahu kan ? ;)

And , FOKUS . Yaa , fokus … Iyelah kan , bila cemburu menguasai diri , mulalah macam-macam benda bukan-bukan merasuk menghantui kotak fikiran kita kan ? Cuba , calm down first , fikirkan mengenai realiti sesuatu situasi tuuh berbanding drpd kita fikirkan macam-macam andaian yang belum tentu sahih kebenarannya …

*PERHATIAN -  Anda dinasihatkan untuk bertenang dan melihat sesuatu situasi itu berdasarkan fakta dan bukannya perasaan ! Adakah sesuatu situasi itu benar-benar berlaku atau hanya imaginasi anda sahaja??  Hanya fokus dapat membantu anda daripada terus membuat pelbagai andaian.

*Ayat aku macam ahli pakar je :D

Okay , now , DISCUSSION ! Penting kodd ;)
DISCUSSION laah cara terbaik untuk overcome jealousy nii ! Cause of what , dengan berbincang , apa-apa masalah dapat selesai dengan cara baik . Tapi ingat , berhati-hati dengan kata-kata anda JANGAN terlalu ikut perasaan .

Last but not least ,
Berfikiran P.O.S.I.T.I.V.E ! J
While we’re in positive thinking , still kita ada jaga-jaga . Maksudnya , tak akan setiap masa nak berfikiran positive je kan , hati-hatilaah . To those who in RELATIONSHIP , jgn sesekali kita menyalahgunakan kepercayaan yang diberikan . Sekiranya sekali kepercayaan itu telah disalahguna, kemungkinan perasaan cemburu itu akan menjadi semakin tebal di dalam diri seseorang. Lebih teruk lagi jika sedikit kepercayaan pun tidak diletakkan terhadap pasangan ! Haaa ~ Kan parah tuuh !? Gunakanlah kepercayaan yang diberikan dengan sebaik mungkin dan ini secara tidak langsung akan dapat mengawal perasaan cemburu anda ;)

Homaigad ! Panjang berjela pulaak entri malam nii , hee . Yang tak sudi membaca mesti awal2 dah tekan pangkah kat atas tuuh kan ? Tak kesaah laah . Apa-apa pun , yayah wish uoll the best in your life . Ambil yang jernih – jernih je dari blog yayah nii , kalau ada yang keruh-keruh tuuh , tell me yaa , so that yayah boleh perbaiki lagi J

Thank you for reading , dear ;]

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum !
Sila tinggalkan komen anda di sini -
SATU pun jaadiilaah :D