Dia masih sayangkan aku ?


Assalamualaikum ! :)
Hye korunk !



Tengah study chemist , waktu time tuuh nak dekat2 maghrib , hujan tetiba deras . Hati aku jadi tak sedap . Macam ada something not right akan jadi ? Aku tetiba jadi sebak . Aku jadi takut . Mata aku dah bergenang . Tapi aku masih kuat , tak tumpah lagi air mata aku . Aku cuma rasa bersyukur sangat . Allah masih sayangkan aku . Allah terlalu menyayangi aku . Allah terlalu menyayangi hambaNya ... 

Percayalah , wahai adam dan hawa ...

:')


Okay okay , jom meh , sambung baca , scroll bawah sikit lagi iye ! 













Naah !!
KAJANG BANJIR BESAR SAMPAI BUAYA DARAT KELUAR !! 
Ehh ? Biar betul ? 

SubhanaAllah :'(






Haa , aku sebenarnya bukan apa , nak bagitahu hangpa semua yang aku sebenarnya bersyukur sangat . Aku dapat tahu kejadian nii berlaku pada pukul 3:15 petang , 2/12/2011 . 

Weehhhh , 2/12/2011 ! Lepas habis tuition , lepas Zohor , mak aku ajak aku teman dia pi Kajang . Pi bank tuuh laah , bank Islam yg dalam gmbr ats uhh . Wehh , lepastuu , mak aku tinggalkan aku kejaap , dia pi singgah pasar Kajang . Okay , tunggu punyaa tunggu , mak aku sampai . Around pukul 2 lebih kitaorang gerak balik rumah . 

Alhamdulillah33x , wehh , aku bersyukur sangat . Allah selamatkan aku dari banjir teruk nii . Kalau tak , aku tataw laah apa jadii . Mungkinmungkin kena makan dengan buaya darat uhh ! >.<

See ! Allah masih sayangkan aku dan mak aku . Aku bersyukur sangat :')

Dalam syukur , masih ada rasa sebak rasa risau dan takut dalam hatiku ini . 
Aku takut , weh . Mungkin ada hikmahnya banjir ini . Allah nak ingatkan hambanya yang sudah semakin jauh denganNya . Kiamat semakin menghampiri kita . Tidak kah kita sedar ? Kita leka kita lalai dengan hal duniawi , tapi kita lupa tanggungjawab yang Allah amanahkan untuk kita pikul .

Tak payah pergi jauhjauh , kita ambil 5 Rukun Islam ,

  1. Mengucap dua kalimah syahadah
  2. Menunaikan solat fardu lima waktu
  3. Berpuasa pada bulan Ramadan
  4. Membayar zakat - Zakat fitrahZakat harta
  5. Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu


Sebelum apa-apa , sesiapa yang tak sudi baca , yang tak ikhlas baca , boleh tekan pangkah awalawal .
Eehh , COPP ! Lebih baik jangan tekan pangkah ! Benda mulia nii , tak akan korunk tak nak baca , kan ?
Mana tahu , kalau benda2 baik uhh terlintas kat hati kita , still kita dapat pahala taw ! :")

Peringatan buat hamba seperti aku yang sentiasa lupa ...

First , sebelum tidur , baca syahadah , lepastuu tidur . Mana tahu kan , dalam tidur , 
Allah tarik nyawa kita ke ? Ajal dan maut tuuh kan bukan kita yang tentukan ! Lepastuu baca doa tidur !

Tapi tapi , tokwan aku pesan , kalau BOLEH , apaapa kita buat , SELALU INGAT DIA ! :)

Second , SOLAT ! Nampak mudah , 5 waktu je , kan ? SIKIT ! 
Tapi beraaaaatttt sangat untuk kita cukup complete
5 waktu kan !? Betol taaak ? SUBUH ZOHOR ASAR MAGHRIB ISYAK .
5 waktu je , weh , Allah bagi kita . 
Tak banyak , pun ! SEBAB APA ? Sebab Allah sayang kita ... 

Nak tahu tak , amalan pertama yang akan dihisab kat akhirat nnt ialah SOLAT
Jadiiii , jom solat sebelum nnt kau dgr dlm mimpi kau mcmnii , 
"SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN
Haaa ! Takut kan ?! Kalau kita ttbe dgr suara macamnii ?! :S

Third one , PUASA !?!? Aha ! Okay , Ramadhan dah lepas . Okay , tak apa . Still boleh lagi cari pahala .
Isnin Khamis !! Puasa Sunat !! Selain tambahkan pahala , bole bantubantu mereka yang ingin kurusss :D

Fourth ! Keluarkan zakat . Ini tanggungjawab mak ayah kita . Tapi bila dah sampai masanya nanti , kita jgn lupa , iye ! ;) Hee .

Last one ! Kerjakan Haji bagi yang MAMPU ! Korunk tahu tak , inilaah apa yang mak ayah korunk impikan sangat . 
Satu hari nanti , mereka akan ke sana . Mereka nak sangat pergi sana . Jaaadiii , kita sebagai anak , jom meh , 
belajar rajinrajin . Buat makayah bahagia . Kumpul duit banyak2 , boleh bawa makayah pi sana , kan ? :')


Haa ! Penat dah membaca ? :D Panjang sangat ehh ? Sorry eh . Tapi aku harap sangat , kita samasama berubah ke arah yang lebih baik . Tak kan , yang jahat nak continue jadi jahat je kan ? Tak kan , yang merempit nak continue merempit je kan ? Tak kan , yang free hair , nak continue free hair je kan ? Tak kan , yang kuat mencarut , nak continue mencarut je kan ? 

SAMPAI BILA NAK CONTINUE SEMUA NII ? 
TAK KAN NAK TUNGGU BILA RASA NAK DEKATDEKAT MATI BARU NAK BERUBAH ? ! 


Semua orang boleh berubah ke satu tahap yang lebih baik . Semuanya bergantung pada diri kita sendiri !
Percayalah , Allah ada dengan kita , kalau kita betol2 nak berubah ! :')

p/s : Tak akan jadi benda yang susah , akan selamanya susah , wahai , adam dan hawa ...

Aku rasa cukup utk entri kali nii . Actually , entri nii sebenarnya untuk ingatkan diri aku yang sentiasa leka dan lalai dalam dunia yang fana'a nii . Dalam pada masa , aku ingatkan diri aku , Aku ingatkan korunk jugaak ! Baik kan , aku ? Hee :) Maaf sangat kalau ada yang terasa dengan entri nii . Tak ada niat utk tujukan entri nii kat sesiapa . (Y) Salam .















Thank you for reading , dear ;]

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum !
Sila tinggalkan komen anda di sini -
SATU pun jaadiilaah :D